pátek 20. prosince 2013

Skořicoví šnečci s vaječným koňakem

Milé čtenářky,

v jednom z minulých článků jsem vám slibovala recept, a jelikož můj pokus o první skořicové šneky dopadl docela dobře, rozhodla jsem se jej zveřejnit. Myslím, že se svým složením perfektně hodí k Vánocům, a pokud si přejete, aby vám celý byt voněl po skořici, pokud potřebujete inspiraci či máte toto pečivo v oblibě, čtěte dále. Recept jsem převzala z těchto stránek, kde najdete i všechny potřebné fotografie, já jich mám jen pár. Je ale trochu zmateně psaný, takže jsem se rozhodla jej převést do srozumitelnější podoby. Tak, co budete potřebovat?

Těsto:

Kvasnice - asi půl čajové lžičky
Čtvrt hrnku teplé vody
Dvě polévkové lžíce hnědého cukru
Půl hrnku (asi 125 g) rozpuštěného másla
Hrnek ohřátého vaječného koňaku (ohřívejte pomalu a opatrně, ať se vám nesrazí)
Čtvrt hrnku vanilkového jogurtu (použila jsem jogurt s příchutí vaječného likéru a taky to šlo)
Jedno vejce
Čtyři hrnky hladké mouky
Čtvrt čajové lžičky soli
Jeden vyškrabaný vanilkový lusk (kupovala jsem jej ve Sklizeno)
Jednu čajovou lžičku vanilkového extraktu (ten jsem vynechala)

Jak na těsto. Do misky dejte teplou vodu, kvasnice a dvě lžíce hnědého cukru. Míchejte, dokud se kvasnice nerozpustí a nechte na teplém místě asi patnáct minut odpočinout. Pak přidejte rozpuštěné máslo (pozor, ne horké), ohřátý koňak, jogurt a celé vejce. Opatrně promíchejte. Poté přidejte mouku, sůl a vyškrabaný lusk, případně vanilkový extrakt. Míchejte (ručním šlehačem, robotem, rukama, jak je libo), dokud vám nevznikne hladké, kompaktní těsto, mělo by vypadat nějak takto:



Zdroj
Těsto nechte hodinu až hodinu a půl kynout. Já jsem ho dodělala pozdě večer a přes noc jsem ho dala do ledničky a zvládlo to v pohodě. Je opravdu hladké, dobře se s ním pracuje a nelepí. Po vykynutí těsta se můžete vrhnout na jeho rozválení, rozvalovala jsem jej na čisté lince posypané hladkou moukou. V tomto místě bych ráda podotkla - vemte si na dávkování menší hrnek než 250 ml (ten jsem používala já), jinak vám vznikne po rozválení obří těsto :). Po rozválení těsto štědře potřete vrstvou napůl rozpuštěného másla (druhá půlka másla, cca 125 g), až do krajů, mělo by to vypadat takto:

Zdroj
Na náplň budete potřebovat kromě másla ještě skořici (dvě polévkové lžíce) a hnědý cukr (celý hrnek). Tyto dvě ingredience smícháte a štědře jimi posypete těsto. Kromě toho můžete dle libosti přidat ještě kousky bílé čokolády, až to bude vypadat takto:

Zdroj
Pak vezmete těsto nahoře na delším okraji a začnete motat. Je to docela napínavé a ne vždy to úplně drží u sebe, ale i přes drobné překážky se mi to nakonec podařilo. Akorát moje těsto nevypadalo tak úhledně jako na oficiální fotce, ale spíš jako nažraný hroznýš :-D. Na fotce také vidíte veledůležitou věc, a to zubní nit, kterou se ty šnečky moc dobře krájí. Prostě ji podsunete pod těsto a konce stáhnete k sobě. Je to jednoduché a efektivní.

Krájení zubní nití, zdroj

Kousek mého nažraného hroznýše
Šnečky postupně klademe do máslem vymazané formy a necháme je na teplém místě asi ještě půl hodiny kynout, než je dáme do trouby.

Před upečením
Pečeme cca dvacet minut až půl hodiny na 200 stupňů. Záleží ale, jakou máte troubu, to že jsou šnečky upečené, poznáte podle zezlátlého povrchu. Pokud to přeženete s dobou pečení, cukr se dole připeče a už to není dobré. Po vytažení z trouby je potřeme máslem. Po upečení by měly vypadat nějak takto:

Ne, netransportovaly se do jiné formy, jelikož máme malou troubu, pekla jsem je na několikrát

Pokud chcete, můžete na ně vyrobit ještě polevu, na kterou budete potřebovat:

60 gramů nesoleného krémového sýra (například Philadelphia)
60 gramů rozpuštěné bílé čokolády
2 polévkové lžíce rozpuštěného másla
2 až 3 polévkové lžíce vaječného koňaku
Jeden a půl hrnku cukru moučky (možná bych dala méně, aby to nebylo moc sladké)
Jednu čajovou lžičku vanilkového extraktu

V misce smíchejte rozpuštěnou čokoládu, sýr a  máslo a vyšlehejte je do hladka. Pak přidejte cukr a dobře promíchejte, nakonec přidejte vanilku a koňak a ještě jednou promíchejte.

Já jsem tu polevu tentokrát nevyráběla, ale příště už se na ni chystám, vypadá fakt dobře.

Doufám, že se vám tento vánoční "dietní" recept bude líbit a že jej třeba vyzkoušíte. Mě celkem nadchl, a i když je příprava trochu zdlouhavá, výsledek stojí za to.


4 komentáře:

  1. Mňam, vypadají krásně, a povedly se Ti. Já je zkoušela zatím jen jednou, na chuť byly vynikající, ale nějak se mi rozjely tvarově. :) Ale byl to trochu jiný recept, tak příště můžu zkusit tenhle. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za uznání. Mi se líbilo, jak krásně voněla celá kuchyň i já, po skořici :). A nejlepší byly ještě teplé. Jinak ne všechny vyšly tvarově pěkné, ale ty jsme s milým snědli ihned :-D.

      Vymazat
  2. Vypadá to krásně! S čajem úplně ideální k pohádce :-) Jsi moc šikovná!

    OdpovědětVymazat
  3. No ty jsou! Papájko, vyšetři pro mě, prosím, nejmíň plnou mísu, o Vánocích se pro ně stavím. ;-)
    Měj se krásně, moc krásně a užívej předvánoční dny (a pak dny vánoční - ať jsou pro tebe jako z pohádky). :-*
    Pa pa, Vivi

    OdpovědětVymazat

Děkuji všem za milé komentáře, dělají mi radost :-).