pondělí 22. října 2012

Truman Capote: Chladnokrevně

Tento román vyšel poprvé v roce 1965, jen sedm let po událostech, které popisuje. Truman Capote se při tvorbě tohoto románu úspěšně pokusil o zcela nový přístup, který by se dal nazvat novodobým psychologicko-dokumentaristickým realismem. Capote byl velmi zaujat a otřesen, jako celá americká veřejnost, vyvražděním farmářské rodiny žijící v Kansasu. Perry Smith a Dick Hickock, dva mladíci, zabili téměř bez důvodu čtyři členy rodiny Clutterových doslova pro pár dolarů, protože si mysleli, že u nich v trezoru najdou deset tisíc dolarů. Když zjistili, že v jejich domě žádná hotovost není, rozhodli se zavraždit všechny přítomné členy rodiny. Truman Capote ve své knize popisuje, co je ke spáchání zločinu vedlo, průběh vražd, vyšetřování a následné zatčení obou vrahů. Chtěl vytvořit román založený čistě na skutečnosti, který by ji co nejvěrněji odrážel a ověřit si, zda takový román zaujme čtenáře. Oba vrahy navštěvoval ve vězení a sblížil se přitom obzvláště s Perrym Smithem, chytřejším z nich. Tato kniha je strhující, nelze ji při čtení odložit, kam se na ni hrabou mnohé jiné detektivní romány. Způsob, jakým byla vytvořena, je obdivuhodný a do té doby celkem nepoužívaný. Český překlad je také velice zdařilý a přispívá ke skvělém dojmu z knihy. Použila jsem obrázek toho vydání, které mám doma, vyšla ale i v novějších vydáních. Nechci Vám prozrazovat mnoho detailů, ale mohu Vám zaručit, že ji přečtete jedním dechem, obzvláště pokud máte rády temné příběhy se špatným koncem :).

Co Vy, znáte tuto knihu? Nebo jinou od Trumana Capoteho?

1 komentář:

  1. tuhle knihu jsem četla, mám Capota hodně ráda, tak jsem to vzala skoro jedno po druhém. většina jeho děl je inspirována skutečností, proto je to tak syrové.jinak tohle bylo i zfilmované. je to těžký masakr a zároveň tak realistické, jak jsou lidi ochotní pro maličkost i vraždit.

    OdpovědětVymazat

Děkuji všem za milé komentáře, dělají mi radost :-).