pondělí 22. dubna 2013

Květ pouště


Waris byla malá, bezstarostná holčička, která milovala svoji rodinu, s níž kočovala po Somálsku. Netušila, že ji, jakmile dospěje, čeká jeden z nejkrutějších rituálů, který je spojený s ženstvím a v mnoha částech Afriky dosud chápaný jako nutná podmínka k tomu, aby se dívka dobře vdala. O Waris jsem poprvé četla asi před třinácti lety v Reader´s digest Výběru (kde byla otištěna zkrácená verze jejího životního příběhu) a dodnes si pamatuji, jak mě její příběh zasáhl. Když jsem pak zjistila, že o svém životě napsala knihu, ihned jsem si ji půjčila a přečetla jsem ji jedním dechem. Waris je pro mě symbolem ženy, která se nepodvolila svému osudu (domluvená svatba se starým mužem, který měl už několik manželek a role pouhé rodičky dětí), ale našla odvahu vzepřít se, utéci od rodiny a najít si sama cestu do velkého světa, kde se pak stala uznávanou a vyhledávanou topmodelkou. Nikdo z těch, kdo s ní pracovali nebo ji obdivovali, netušil, že prožila jedno z nejhorších traumat, jaké může ženu potkat - ženskou obřízku. Waris ale, jak už má ostatně v povaze, v sobě nalezla odvahu mluvit i tomto tématu a snaží se šířit osvětu a zabránit tomu, aby se v této nebezpečné a všeobecně škodlivé "tradici" pokračovalo. Hlavním účelem ženské obřízky je to, aby žena neměla žádné sexuální touhy a aby se tak snížilo riziko její nevěry. Nebudu se tady o tom podrobně rozepisovat, myslím, že si to asi dokážete představit. Riziko hrozí jak při samotném provádění tohoto zákroku (špatná nebo žádná hygiena, infekce, vykrvácení atd.), tak potom při těhotenství a porodu, kdy mnoho žen umírá na komplikace způsobené právě obřízkou. Podle knihy Květ pouště (což je význam jména Waris) byl natočen i film a já Vám doporučuji jak knihu, tak film. Je to téma, o kterém se poměrně málo mluví a ví a právě proto si myslím, že je potřeba se o něm tady zmínit.

Waris (vlevo) s Liyou Kebede v kampani pro H&M. Liya ztvárnila Waris ve filmu Květ pouště.


Odkaz na článek o Waris Dirie: zde

Odkaz na film: zde

Vždy mě znovu dojme odvaha a kuráž, kterou v sobě Waris dokázala najít i navzdory velmi nepříznivým okolnostem, její přirozená inteligence a v neposlední řadě také její vrozená elegance a nepopiratelná, neopakovatelná krása.

Co Vy, znáte tuto knihu nebo alespoň životní příběh Waris?

2 komentáře:

  1. Viděla jsem pouze film, ale ten mě dostal.. Je nádherný, byť trochu smutný..

    O knížce jsem nevěděla (nějak jsem nepátrala) - díky za tip :)

    OdpovědětVymazat
  2. Taky jsme četla v NG před spoustou let její příběh a dodneška si to vybavuji. O něco víc jsem pochopila, že jako evropan to nemůžu soudit mýma očima po pobytu v Africe, je to naprosto odlišná kultura a některé věci oni nechápou a nemlžeme je za ně soudit. Sice tohle není dobrý příklad, mrzačení žen, ale obecně mají k rituálům mnohem hlubší vztah a má to pro jejich život klíčový význam.

    OdpovědětVymazat

Děkuji všem za milé komentáře, dělají mi radost :-).